سنجش بهره‌وری کارکنان

فهرست مطالب

بهره‌وری کارکنان چیست؟

بهره‌وری کارمند به معنای میزان کار انجام شده توسط یک کارمند در یک دوره خاص است. بدیهی است بهره وری بالای کارکنان برای موفقیت مدیریت کسب و کارها بسیار مفید است.اندازه‌گیری بهره‌وری کارکنان به سازمان کمک می‌کند تا تصمیمات مدیریتی آگاهانه جهت هماهنگی عملکرد نیروی کار را با اهداف کوتاه مدت و بلند مدت اتخاد نماید. همچنین به الگوی جبران خدمت صحیح و طراحی سیستم حقوق و دستمزد کارکنان کمک کرده و استفاده بهینه از منابع انسانی را تضمین می‌کند و در نهایت موجب تسریع رشد و توسعه تجارت و کسب و کار می‌گردد.

چگونه می‌توانیم بهره‌وری کارکنان را اندازه‌گیری کینیم؟!

روشهای مختلفی برای اندازه گیری و افزایش بهره وری کارکنان وجود دارد. در این مقاله به برخی از بهترین روش‌های انجام این کار می‌پردازم.

تجزیه و تحلیل کمیت و کیفیت کار

کیفیت کار معیار سنجش بهره‌وری کارکنان است. کیفیت فرایند تولید محصولات اعم از کالا یا خدمات و ارائه به موقع آن‌ها بدون اتلاف زمان یکی از مهم‌ترین معیارهایی است که سازمان‌ها هنگام اندازه گیری کارایی کارکنان باید اتخاذ کنند. (یکی از موارد مهمی که در کیفیت کار باید مورد سنجش قرار گیرو رضایت مشتریان است)

تطابق مقدار خروجی محصول تولید شده با زمان کار انجام شده، صلاحیت کارکنان را تعیین می‌کند. کارفرمایان می‌توانند با بررسی منظم فرایند پاسخ‌گویی و تحویل محصول به مشتری‌، آن را ارزیابی کنند. مدیران و صاحبان کسب و کار می‌توانند از بازخوردهای مشتریان و هزینه متحمل شده برای تکمیل کار برای اندازه گیری بهره‌وری کارکنان استفاده کنند. مدیران می‌توانند از مشتری خود بخواهند در مورد کار انجام شده و آنچه که بیشتر در ارائه خدمات کارمندان دوست داشتند ، بازخورد بدهد.

 بسته به پاسخ مشتری ، می‌توان بررسی کرد که کدام کارمند کارش را بهتر انجام داده و موفق به کسب رضایت مشتریان شده است. ثبت این‌گونه بازخوردها و تجزیه و تحلیل عملکرد کارکنان در پایان دوره ارزیابی عملکرد که می‌تواند ماهانه، فصلی، نیمسال یا سالانه باشد؛ احتمالاً بهترین راه برای اندازه گیری بهره وری کارکنان است که منجر به مدیریت عملکرد صحیح آنان نیز می‌گردد و در می‌تواند معیار بسیار مناسب و منصفانه‌ای برای تعیین حقوق و دستمزد، پاداش، مزایا، کارانه، میزان پورسانت و … باشد.

برای ثبت بازخورد مشتریان می‌توان از ابزار متفاوتی استفاده کرد و بهتر است در فرم ثبت وقایع حساس (یکی از روش‌های ارزیابی عملکرد کارکنان)  نیز درج شود تا در زمان ارزیابی عملکرد فراموش نشود.

ارزیابی فردی

ارزیابی فردی یک روش آسان و ساده برای ردیابی بهره‌وری کارکنان است. فعالیت‌های تجاری تعیین شده در هر سطح باید در زمان مقرر تکمیل شود.

مدیریت می‌تواند تعداد تکالیف انجام شده در بازه زمانی معین را در برابر وظایف محاسبه شده اندازه‌گیری کند.

تعیین اهداف قابل اندازه گیری و نظارت مستمر و شناسایی گام به گام وضعیت کار انجام شده توسط کارکنان به مدیریت کمک می‌کند تا کارایی کارکنان را به طور واقع بینانه محاسبه کند. برای انجام این کار می‌توان از نرم افزارهای مختلف مدیریت پروژه همچون LiquidPlanner برای مدیریت پروژه ها، وظایف محوله به کارکنان و زمان آن‌ها استفاده کرد. مدیر اجرایی یا مدیر منابع انسانی می‌تواند دید جامعی از عملکرد همه اعضای تیم داشته و آن‌ها را در مورد اهداف از پیش تعیین شده پروژه و عملکرد مورد انتظار آن ارزیابی کند.

ابزارهای مدرن

کارهای معمول و تکراری دستی بر کارآیی کارکنان تأثیر می گذارد. مقدار زیادی از وقت گران‌بهای آن‌ها صرف انجام وظایف غیرمولد می‌شود که این مانع مهمی در دستیابی به کارایی عملیاتی است. با ابزارهای اتوماسیون مدرن ، کارهای دستی را می‌توان خودکار کرد و به سبب آن موجب افزایش بهره‌وری کارکنان به سطوح فوق العاده ای گردید.

شرکت‌های خصوصی و دولتی مختلف تولید ، انبار ، بانک ، بیمه ، خرده فروشی و فناوری اطلاعات و بسیاری صنایع دیگر از اتوماسیون سود می برند: به عنوان مثال ، مراکز تماس به طور فزاینده‌ای از نرم افزار برای بهبود بهره‌وری کارکنان استفاده می‌کنند. با دسترسی سریع به داده‌ها ، کارکنان مرکز تماس می‌توانند فورا پاسخگوی تماس با اولین زنگ باشند و بدین ترتیب سب بهبود تجربه مشتری گردند.

به طور مشابه ، مدیران در مشاغل کوچک به دنبال دریافت راه حلی مقرون به صرفه هستند که بتوانند بهره‌وری کارکنان را افزایش داده و به نتایج مادی و معنوی بهتری برای کسب و کار خود دست یابند.

با همه گیری کووید -19 ، سازمان ها مجبور شده اند سبک کسب و کار خود را تغییر دهند ، بنابراین راه حل هایی که می تواند به آن‌ها در بهبود بهره وری نیروی کار (به ویژه نیروی کار از راه دور) کمک کند تقاضای زیادی دارند.

آموزش

یکی از بهترین روش ها برای بهبود و اندازه‌گیری بهره‌وری کارکنان ، برگزاری جلسات آموزشی دوره ای است. آموزش مجموعه مهارت‌های کارکنان را افزایش می‌دهد ، آن‌ها را از اطلاعات و فناوری‌های جدید آگاه می‌کند و در بهبود روش‌های کاری اعم از فنی و رفتاری به آنان کمک می‌کند. بنابراین چنین آموزش‌هایی می‌تواند برای دستیابی سریع‌تر به نتایج بهتر مفید باشد و به کارکنان در بهبود مهارت های ارتباطی و تقویت روحیه تیمی کمک کند. آموزش نه تنها برای تیم بلکه برای مدیریت و کل سازمان و کسب و کار مفید است.

قابل ذکر است که آموزش هم برای نیروهای جدیدالورود سازمان و هم برای متخصصان مجرب حائز اهمیت است.  جلسات آموزشی به کارکنان کمک می کند تا نقاط ضعف خود را بشناسند ، روی آن‌ها کار کنند و نقاط قوت را برای دستیابی به خروجی بیشتر کار کشف و توسعه دهند. شرکت در کارگاه‌ها و رویدادهای سازمانی نیز به آنان کمک می‌کند تا بینش جدیدی در زمینه تخصص اصلی خود کسب کنند.

نظرسنجی از کارکنان

اگر یک سازمان احساس کند عملکرد کارکنان رو به زوال است یا مطابق انتظار بهبود نمی‌یابد ، ممکن است برخی از مسائل وجود داشته باشد که کارفرمایان از آن بی اطلاع هستند. به کارکنان باید این امکان داده شود تا نظرات خود را از طریق نظرسنجی به صورت محرمانه بیان کنند. نتایج بدست آمده می‌تواند توجه شما را به مسائل مهمی جلب کند که ممکن است مانع عملکرد بهتر کارکنان بوده باشد. نظرسنجی‌ به مدیران کسب و کارها این امکان را می‌دهد تا کارایی کارکنان را بهبود بخشیده ، آن را با سوابق قبلی و مقایسه کرده و آن را بهبود بخشند تا خروجی مورد نظر را به دست آورند. بخش منابع انسانی می تواند نظرسنجی‌ها را انجام دهد و بازخوردهای بی طرفانه و صادقانه را دریافت کند.

بازخورد 360 درجه

بازخورد 360 درجه یک روش بسیار تعاملی برای اندازه گیری بهره‌وری بوده و همچنین یک استراتژی بسیار کاربردی است، به ویژه در سازمان‌ها و کسب و کارهای کوچک و متوسط ​​که افراد با یکدیگر آشنا هستند. همکاران بهترین افراد برای سنجش اثربخشی ، مهارت‌های ارتباطی و نگرش نسبت به کار هستند. مدیران می‌توانند با دریافت بازخورد جامع، دید کلی نسبت به بهره‌وری کلی کارکنان داشته باشند. با این حال ، قابل توجه است که قبل از اجرای این روش اندازه گیری بهره وری ، آن‌ها باید برای ارزیابی توانایی همکاران خود، آموزش ببینند. این آموزش شامل کنار گذاشتن تعاملات شخصی آن‌ها با همکار و تمرکز بیشتر بر مهارت حرفه‌ای است. این کار به بازخورد بی طرفانه کارکنان کمک می‌کند و شفافیت سازمان را در سطح بهره‌وری کارکنان ارائه می دهد.

پرسشنامه یک ابزار موثر و منظم برای دریافت بازخورد 360 درجه است که به ردیابی بهره‌وری کارکنان کمک می‌کند. نتایج می‌تواند زمینه را برای رسیدگی موثر به هرگونه نارضایتی آماده کرده و بر روی استراتژی مناسب برای افزایش کارایی کارکنان، برنامه ریزی کند.

در اینجا چند سوال وجود دارد که می توانید در پرسشنامه خود ذکر کنید:

  • آیا تا به حال احساس کرده اید که اگر حجم کاری کمتری داشتید اما عملکرد بهتری داشتید؟
  • اگر شما قدرت تصمیم گیری برای کل سازمان را داشته باشید تا نتایج را پربارتر کنید، آن چه خواهد بود؟
  • به عنوان یک کارمند ، آیا تا به حال احساس کرده‌اید که اگر منابعی مانند یک ابزار داشته باشید ، بهتر کار می‌کردید؟
  • اگر از شما بخواهیم به عنوان بهترین و بدترین مشارکت کننده از تیم خود رتبه بندی کنید ، آن‌ها چه کسانی هستند؟
  • اگر تا به حال فرصتی برای امتیاز دهی به خود داشته باشید ، نمره چه خواهد بود؟
  • آیا کسی را از دوستان خود پیشنهاد می دهید که با ما همکاری کند؟
ابزارهای مدیریت ارتباط با مشتری

اگر مشتریان شما راضی هستند ، بازخورد نسبتاً مثبت تری ارائه می دهند و ممکن است تعداد مکرر مشتریان افزایش یابد. ابزارهای CRM با ویژگی های متعددی مانند Reports & Analytics تعبیه شده‌اند که باعث می شود ابزارهای CRM برای منابع انسانی واقعا مفید باشند. سازمان‌ها می‌توانند از عملکرد فروش و بهره‌وری کارکنان مطلع شوند ، به عنوان مثال ، گزارش عملکرد تیم فروش در یک دوره تولید شده است. معاملات بسته شده در یک دوره ، وظایف در دست اجرا و درآمد ایجاد شده توسط یک کارمند یا یک تیم خاص نیز به اندازه گیری بهره‌وری کمک می‌کند. البته برای انجام صحیح این کار نیازمند یک پلتفرم CRM مدرن که سیر کامل فروش را از اولین تعامل با مشتری تا بستن موفقیت آمیز قرارداد دنبال می‌کند، هستیم.

 

نکته مهم و حیاتی

منابع انسانی برای موفقیت یک سازمان حیاتی است. اما یک سازمان تنها زمانی می‌تواند از تمام منابع استفاده کند که کارکنان به بهترین نحو کار کنند. با روش‌های ذکر شده در بالا ، مدیران سازمان‌ها می‌توانند بهره وری کارکنان را ردیابی ، محاسبه و اندازه گیری کنند.

مدیریت باید برای کارکنان خود وقت بگذارد ، محیطی مناسب برای آنها فراهم کند، مسائل آنها را بررسی کرده و به سرعت به شکایات آن‌ها رسیدگی کند. همه این تلاش‌ها به ایجاد وفاداری کارکنان کمک می‌کند که نقش مهمی در موفقیت یک سازمان دارد.

با انتخاب روشهای مناسب برای نظارت بر بهره‌وری کارکنان ، مدیران می‌توانند اساس یک پروژه موفق را پایه گذاری کنند، از تداوم کسب و کار اطمینان حاصل کنند ، رشد کسب و کار را افزایش داده و درآمد را در بلند مدت افزایش دهند.

 

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

کتابچه راهنمای کارکنان: نقشه راهی برای موفقیت
عمومی

کتابچه راهنمای کارکنان: نقشه راهی برای موفقیت

کتابچه راهنمای کارکنان: نقشه راهی برای موفقیت –
کتابچه راهنمای کارکنان: ارزش، اهداف و مزایای آن را درک کنید. با دسترسی به این راهنما، به معرفی سازمان، قوانین، مزایا و اطلاعات تماس دست خواهید یافت. کمکی برای ایجاد فرهنگ سازمانی قوی و بهبود رضایت شغلی کارکنان.

بیشتر بخوانید
روز :
ساعت :
دقیقه :
ثانیه

جهت بهره‌مندی از این تخفیف کلمه «آموزش» رو به شماره زیر پیامک کنید
09194226885

30% تخفیف آموزش‌های غیر حضوری تا ۲۰ مرداد