نمونه کتابچه راهنمای کارکنان

فهرست مطالب

طی سال‌های کارمندی، مدیریت و مشاوره خود به این یقین رسیدم که یکی از اصلی‌ترین مواردی که سبب عملکرد خوب، وفاداری، رضایت شغلی و ماندگاری کارکنان در سازمان می‌شود این است که بدانند از آن‌ها چه انتظاراتی وجود دارد و علاوه بر شرح وظایف خود بدانند سازمان چه کارهایی را می‌پذیرد و چه کارهایی را نمی‌پذیرد. در واقع چه کارهایی در سازمان ما خوب محسوب می‌شود و چه کارهایی بد؟

برای حل این مشکل معمولا از تدوین و ارائه آئین نامه شغلی و انضباطی استفاده می‌شود اما آئین نامه صرفا برای این شفاف سازی کافی نیست.

کارکنان معمولا در سازمان این سوالات را در ذهن دارند؟

اینجا چه کسی دستور می‌دهد؟ ارزش‌های این شرکت چیست؟ برای گفتگو برای مشکلات متعدد به چه افرادی باید مراجعه کنم؟ این سازمان چه هدفی دارد؟ و سوالات دیگری از این قبیل.

اگر پاسخ همه این سولات را به صورت پراکنده در آئین نامه و دستورالعمل‌های مختلف بگوییم معمولا در سازمان گم می‌شوند و اگر شفاهی به کارکنان ابلاغ کنیم که به شما قول می‌دهم تفهیم نمی‌شوند و همیشه دچار تعارض و مجادلات هستیم.

اما اگر تمام موارد اعم از ساختار سازمان، مقررات سازمان، قوانین اداری، ارزش‌های سازمان، معرفی وظایف و بخش‌های شرکت، نحوه تعامل با افراد مختلف و … را در قالب یک کتابچه بنگاریم و در اختیار کارکنان قرار دهیم و بگوییم هر آنچه در شرکت ما باید کارکنان بدانند در این کتابچه است و این کتابچه مبنای ارزیابی و تصمیم گیری‌های ماست؛ تردید نکنید به شدت اثرگذار خواهد بود.

من تا به امروز 15 کتابچه راهنما برای سازمان‌های مختلف نوشتم. نوشتن چنین کتابچه‌ای نیاز به بررسی دقیق و تجزیه و تحلیل دارد تا کارآمد باشد. اما از آنجا که بسیاری افراد علاقه مند هستند ببینند محتوای این کتابچه چیست و چگونه آن‌را نگارش کنند، کتابچه‌ای را با رویکرد آموزشی نوشتم که برای شرکت هنر مدیریت توکا هست. در نگارش این کتابچه از قواعد و دستور زبان و ادبیاتی استفاده کردم که بیشترین تاثیرگذاری را داشته باشد و به علاوه قاطعیت در آن حفظ شود. این محصول ایده‌های بسیار خوبی به شما می‌دهد و به علاوه نمونه بسیار کاملی است تا با الگوبرداری از آن کتابچه راهنمای شرکت خود را نگارش کنید.

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟
عمومی

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟
در این مقاله به بررسی راهکارهای برخورد با مدیر بد می‌پردازیم. با رعایت این نکات می‌توانید با حفظ آرامش و رضایت شغلی، با چالش‌های موجود در محیط کار خود مقابله کنید.

بیشتر بخوانید
آمادگی برای فضای کار آینده
عمومی

آمادگی برای فضای کار آینده

آمادگی برای فضای کار آینده:
آموزش راهکارهای آمادگی برای فضای کار آینده با یادگیری مداوم، افزایش انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری، همکاری و شبکه‌سازی. چگونه توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را توسعه داده و با چالش‌ها مواجه شویم؟ همه این‌ها در این مقاله با هدف آماده‌سازی برای آینده مطالعه می‌شود.

بیشتر بخوانید
روز :
ساعت :
دقیقه :
ثانیه

جهت بهره‌مندی از این تخفیف کلمه «آموزش» رو به شماره زیر پیامک کنید
09194226885

30% تخفیف آموزش‌های غیر حضوری تا ۲۰ مرداد