هم‍کارتان پریود است؛ درکش کنید …

فهرست مطالب

امروزه خانم‌ها نقش زیادی در سازمان‌ها ایفا میکنند و بسیاری از کارمندان، مدیران و صاحبان کسب و کار خانم هستند.

اغلب ما آقایان همکار خانم داریم یا در شغل خود با خانم‌ها سر و کار داریم. خیلی وقتها از خانمها می رنجیم و زیاد شنیده ام که فلان خانم خوب کار نمیکند، هر روز یک مدل رفتار میکند و اصلا مدیر خوب خانم نداریم و ….

نیازی به گفتن نیست که با نگاهی اجمالی به سازمان های بزرگ به راحتی میتوان این ادعا را نفی کرد. اما همکاری با خانم ها اصول ارتباطی خود را می‌طلبد و نیازمند مهارت‌های رفتاری بسیاری است. اما آنچه در این مقاله تصمیم دارم به آن بپردازم مسئله ای است که متاسفانه در فرهنگ ما یک تابو تلقی شده و افراد از حرف زدن در مورد آن خجالت میکشند. و این مسئله عادت ماهیانه خانم‌ها و دوره پی ام اس (PMS) است. چیزی که خود خانم ها از گفتن آن شرم دارند. همکاران زیادی داشته ام که به‌دلیل بحرانی که برای آنها در این وضعیت پیش می‌‍آید حتی از بیان کردن این‌که  حالشان خوب نیست شرم دارند و با اختلالات هورمونی که در این زمان برای آن‌ها ایجاد میشود در سر کار رنج میبرند. خانم ها در این دوران دچار اختلالات هورمونی میشوند که تاثیر زیادی در رفتار و خلق و خوی آنها دارد و همین موضوع سبب میشود تا گاها رفتارهای غیر عادی از آن‌ها را در این دوران شاهد باشیم.

اگر ما آقایان دچار یک اختلال هورمونی کوچک شویم که این مسئله در بیماری های نروتیک عصبی و دیگر بیماری های روانی مشاهده میشود؛ خدا میداند چه رفتار بد و چه احساس بدی خواهیم داشت. کافی است مثلا سطح تستسترون در یک مرد پایین تر از حد معمول بیاد. اتفاقی که میافتد این است که عصبی میشود، پرخاش میکند، حوصله کسی را ندارد، افسرده میشود و هزار و یک چیز دیگر.

کما اینکه تحقيقات اوليه درباره تغييرات هورمونی در مردان که منجر به تغيير خلقيات آن‌ها می‌شود در سال ۱۹۷۲ و با انتشار مقاله‌ای از رامی و گلدشتاين محققان دانشگاه جورج تاون آغاز شد. رامی و گلدشتاين پس از ۱۶ سال تحقيق نشان دادند تغييرات هورمونی در مردان در دوره‌های ۴ تا ۶ هفته‌ای رخ می‌دهند و در جريان آن روحيات مردان می‌تواند از بانشاط تا غمگين و تهاجمی تغيير پيدا کند. سه سال بعد يک گزارش تحقیقی جديد از محققان دانشگاه استنفورد نشان داد کاهش يا افزايش تستوسترون خون می‌تواند منجر به تغييرات قابل توجه در روحيات فردی مردان شود که آن‌را عارضه بدخلقی مردانه مینامند. عارضه بدخلقی مردانه يا Irritable Male Syndrome که به اختصار با‌عنوان IMS شناخته می‌شود همان چيزی‌ست که می‌توان به آن پريود مردانه گفت. شناخته شده‌ترين اثر اين عارضه حساسيت بيش از حد به محرک‌های بيرونی و عصبانيت زياد است. 

حالا تصور کنید خانم ها هر ماه روزهایی را سپری می‌کنند که دچار اختلالات هورمونی متعددی می‌شوند و ما تحمل یک رفتار غیر معمول را از آن‌ها نداریم. انسان های نازنینی که مادر، همسر، خواهر و عزیزان ما جزو آنها هستند را به‌دلیل عدم دانش از این موضوع و شرم بی موردی که از آگاهی از آن وجود دارد درک نمی‌کینم چه رسد به همکاران در محیط کار.

ابتدا توضیح مختصری از این شرایط بخوانیم .

عادت ماهیانه خانم‌ها (پریود) چیست؟

پریود خون‌ریزی ماهانه از رحم بانوان است که اسم های دیگری مثل قاعدگی،  منس و عادت ماهیانه هم دارد. اغلب دوره های پریود بین ۳ تا ۵ روز طول می‌کشد و هر ماه اتفاق می‌افتد. با بلوغ دختران، هورمون‌هایی از هیپوفیز (یکی از غدد موجود در مغز) ترشح می‌شود که این هورمون‌ها تخمدان‌ها را وادار به ساخت هورمونهای زنانه می‌کنند. این هورمون‌های زنانه استروژن و پروژسترون نام دارند که اثرات زیادی در بدن دختر دارند و به رشد جسمی و بالغ شدن او کمک می کنند. معمولا خانم‌ها دردهای شکمی شدید را طی پریود تجربه می کنند چرا که عضلات رحم و عضلات شکمی اطراف رحم منقبض می‌شود. بعضی از زنان اختلالات روانی را در پریود تجربه می‌کنند که این اختلالات میتواند شامل  تحریک‌پذیری بیش از معمول، احساس خستگی، گریه ، زودرنجی و پرخاشگری باشد.

 سندروم پیش از قاعدگی (PMS) چیست؟

حدود 10 تا 15 روز قبل از شروع  پریود خانم‌ها دچار تغییرات روحی-روانی از جمله اضطراب و افسردگی میشوند که به آن  سندرم پیش از قاعدگی (پی.ام. اس) میگویند. سندروم پیش از قاعدگی یا Premenstrual syndrome علائم و نشانه‌های گوناگونی دارد. این علائم شامل تغییر ناگهانی خلق و خو، درد یا تحریک پذیری سینه‌ها، بالا رفتن اشتها و میل به غذا، خستگی، تحریک پذیری و افسردگی هستند. به صورت تخمینی از هر ۴ زن سه نفر از آن‌ها این سندروم را تجربه می‌کنند. علائم در یک الگوی قابل پیش‌بینی رخ می‌دهد ولی تغییرات فیزیکی و احساسی که فرد در سندروم پیش از قاعدگی تجربه می‌کند‌ ممکن است خفیف و یا حتی شدید باشد. میزان درد، تغییرات احساسات و عواطف و استرس در برخی زنان به حدی شدید می‌شود که زندگی روزمره‌ی آن‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. علی‌رغم شدت علائم و نشانه‌های این سندروم، آن‌چه که فرد تجربه می‌کند در بیش‌تر زنان معمولا ۴ روز بعد از شروع دوره‌ی عادت ماهیانه از بین می‌رود.

 اکنون که از این موضوع آگاه شدیم و با دیدن شرایط همکار خود در محیط کار می‌توانیم حدس بزنیم که او در این وضعیت به‌سر می‌برد؛

 مراقب چه چیزهایی باشیم و با او چگونه رفتار کنیم؟

ابتدا او را درک کنید. او با روزهای دیگرش بسیار متفاوت است. پس وظیفه دارید با این طبیعت کنار بیایید.

اگر او نمی تواند کاری را به تنهایی انجام دهد بهتر است به او کمک کنید. این ارتباط مثبت می تواند کاملا دوستانه و سازنده باشد.

به صورت غیر مستقیم بخشی از مسئولیت های او را به عهده بگیرید.

سعی کنید به همکارتان استرس وارد نکنید. استرس برای خانم‌ها در این دوران اصلا خوب نیست و باید شیوه های مدیریت استرس را به‌کار گیرند. حتما باید به اندازه کافی بخوابند پس اگر مدیر هستید با تاخیر احتمالی آنها برای چند روز در ماه کنار بیایید.

شنونده خوبی باشید یعنی هنگامی که با شما صحبت می کند، تمام تمرکز و توجه تان را روی صحبت های او بگذارید و حواس تان را جمع کنید. با زبان بدن خویش نشان دهید دارید به صحبت هایش گوش می کنید و هنگامی که دارد صحبت می کند، حرفش را قطع نکنید.

صبر داشته باشید،  مطمئن باشید که همه این بداخلاقی ها، پرخاش ها و اشک ها در کمتر از یک هفته از بین می روند. در ضمن از یاد نبرید که درک شرایط روحی و جسمی همکارتان یکی از وظایف شماست. پس تلاش کنید در این دوره کاملاً صبور باشید و این واقعیت را در زندگی حرفه ای خود بپذیرید.

بگو مگو نکنید، بعضی از زنان پیش از پریود؛ خستگی، تحریک پذیری و نوسانات خلق وخوی زيادي را تجربه کنند. همچنين در این دوره حساس تر می‌شوند و سریع‌تر بداخلاقی خود را نشان می‌دهند. به همین علت تلاش کنید ملاحظه ی همکارتان را بکنید و با او جر و بحث نکنید. 

تحسینش کنید. حرف هایی بزنید که حس کند عملکرد او در زمان عادت ماهیانه هم مانند زمان های ديگر است. این اعتماد به نفس او را بالا می برد و سبب می شود به خاطر تغییرات روحیه ای که در این دوره برای خانم‌ها به وجود می آید ، احساس بهتری نسبت بخود پیدا کند.

خانم ها در دوران پریود خود به شدت احساساتی میشوند. مثلا اگر مدیر خانمی داشته باشید که بسیار جدی است ممکن است در این دوران از محل کار به خانه برود و به خاطر استرس هایی که در طول روز تحمل کرده زیر گریه بزند. برای بسیاری از ما آقایان این رفتار کاملا غیر منتظره و عجیب است زیرا مردها و زن ها در طبیعت خود با هم تفاوت های چشمگیری دارند. بر خلاف زنان، هیچ مردی بدون دلیل با طرف مقابل خود دعوا نمی کند. اگر مردی اینگونه باشد و رفتار زنانه از خود بروز بدهد طبیعتا از نظر خانم‌ها جذاب نخواهد بود.

یک کارمند حرفه ای از تفاوت های مرد و زن آگاه است و می داند یک زن نباید مانند مردها فکر کند، عمل کند و یا بسیار منطقی رفتار کند.

بنابراین اگر از رفتار همکار خانم خود آزرده خاطر شدید؛ به این فکر کنید که شاید شما هستید که اشتباه می کنید و می خواهید او نیز مانند مردان احساساتش را کنترل کند و مانند مردها باشد.

به اشتراک بگذارید:

مطالب مرتبط

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟
عمومی

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟

چطور با مدیر بدرفتار برخورد کنیم؟
در این مقاله به بررسی راهکارهای برخورد با مدیر بد می‌پردازیم. با رعایت این نکات می‌توانید با حفظ آرامش و رضایت شغلی، با چالش‌های موجود در محیط کار خود مقابله کنید.

بیشتر بخوانید
آمادگی برای فضای کار آینده
عمومی

آمادگی برای فضای کار آینده

آمادگی برای فضای کار آینده:
آموزش راهکارهای آمادگی برای فضای کار آینده با یادگیری مداوم، افزایش انعطاف‌پذیری و تطبیق‌پذیری، همکاری و شبکه‌سازی. چگونه توانمندی‌ها و مهارت‌های خود را توسعه داده و با چالش‌ها مواجه شویم؟ همه این‌ها در این مقاله با هدف آماده‌سازی برای آینده مطالعه می‌شود.

بیشتر بخوانید
روز :
ساعت :
دقیقه :
ثانیه

جهت بهره‌مندی از این تخفیف کلمه «آموزش» رو به شماره زیر پیامک کنید
09194226885

30% تخفیف آموزش‌های غیر حضوری تا ۲۰ مرداد